قطعات زیربندی بیل مکانیکی یکی از مهم ترین و ضروری ترین ملحقات ماشین آلات راهسازی معدنی می باشد. زیربندی بیل مکانیکی جزء تجهیزاتی به شمار می رود که برای بلدوزر چرخ زنجیری هم مورد استفاده قرار می گیرد.
زیربندی جزء تمام قطعات مکانیکی و اتصالات زیرین خودروهای راهسازی است که شامل زنجیر بلدوزر، زنجیر بیل مکانیکی، زنجیر کامل، رولیک بالا و پایین، تیغه، لینک، بوش و پین، گوشه، ناخن، چرخ جلو و دنده اسپراکت می شود.
نوع و عملکرد قطعات فوق به یک شکل می باشد. تفاوت این لوازم در ابعاد آن ها به دلیل مدل های متفاوت برند های گوناگون است.
دلیل به کار بردن زیاد ملحقات زیربندی، فرسودگی و یا آسیب دیدن آن ها می باشد. ساعات کار زیاد و یا تمام شدن عمر مفید قطعات ، ضرورت عوض شدن لوازم یدکی را افرایش می دهد.
زنجیر کامل (bulldozer chain)
زنجیر کامل بلدوزر شامل یک بسنه کامل کفشک برای بلدوزر و بیل مکانیکی است. این قطعه عاملی است که باعث می شود وسیله در تمام شرایط و انواع جنس خاک حرکت کرده و به راحتی مسیر خود را برای عملیات باز کند.
رولیک (roller)
رولیک یکی از ملزوماتی است که زنجیر را به محرکه های مکانیکی متصل می کند و باعث می شود تا زنجیر بدون ایجاد اصطکاک و روان حرکت کند.
(roller) رولیک زنجیر را به محرکه های مکانیکی متصل می کند و سبب می شود تا زنجیر بدون ایجاد اصطکاک و روان حرکت کند.
همچنین رولیک قطعه ای فولادی می باشد که در هر یک از انواع بیل مکانیکی چند عدد از آن به صورت ردیف در زیربندی
به کار گرفته می شود.
این قطعه بیل مکانیکی دارای ساختار چند تکه به صورت قطرهای مختلف از استوانه تولید می شود و در هنگام حرکت بیل مکانیکی می چرخد.
محل قرارگیری رولیک بیل مکانیکی در پایین بیل و در نقطه ای بین چرخ بیل مکانیکی و زنجیر بیل می باشد یعنی نقطه ای بین دو چرخ سایز و ابعاد رولیک بیل مکانیکی بسته به نوع ماشین ، برند ماشین و البته کد ها و توان بار بیل مکانیکی دارد.
تیغه (Blade)
تیغه بلدوزر قطعه ای به شمار می رود که به لبه جلویی ماشین متصل شده تا شکاف و یا شکست حجم خاک و زمین را به وجود آورد.
ناخن (Teeth)
ناخن جزء کوچکی از باکت یا همان مخزن فلزی ببل مکانیکی و یا لودر می باشد. همچنین به لبه ای جلویی باکت متصل شده تا لایه های خاک را بشکند و به آن نفوذ می کند تا حجم خاک مورد نظر را جابجا کند.
چرخ جلو (idlers)
چرخ های جلو خود شامل چند قطعه کوچک تر است که به بخش فوقانی زنجیر متصل شده و نقش محرکه ماشین را ایفا می کند.
دنده اسپراکت (Sprockets)
اسپراکت چرخ دنده بزرگی است که در بخش عقبی رنجیر چرخ بیل مکانیکی یا بلدوزر متصل می شود.
فنر زنجیر سفت کن چیست؟
زنجیر سفت کن ماشین آلات راهسازی یک قطعه مکانیکی است، که با نیروی کم تغییرات زیادی داشته است و با افزایش نیرو تغییرات طولی آن کاهش می یابد، که این نوع از فنر ها در خودرو های سنگین کاربرد دارد، و یک قطعه مصرفی در زیربندی می باشد، که به مرور و بر اثر استفاده های نادرست مستهلک می شود و باید برای مهار صحیح زنجیر نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
قیمت انواع فنر زنجیر سفت کن ماشین آلات بسته به نوع متریالی که در تولید آن به کار رفته، نوع فنر، برند سازنده و نوع دستگاهی که از آن استفاده می کنند متغییر است.
می توان آن را به راحتی از فروشگاه های عرضه کننده اقلام زیربندی ماشین آلات راهسازی معدنی از جمله آرنا یدک تهیه کرد.
برای خرید فنر زنجیر سفت کن ماشین آلات راهسازی حتما باید به ابعاد و اندازه زنجیر ، نوع و برند ماشین آلات دقت کرد، زیرا ممکن است سایز فنر در برند های مختلفی چون دوسان، هیوندای ، کوماتسو و کاترپیلار متفاوت باشد.
شنگیر بیل مکانیکی چیست ؟
شنگیر یکی دیگر از قطعات زیربندی است، که مانع ورود مواد و ذراتی مانند سنگریزه،شن و گل ولای به زیربندی بیل مکانیکی می شود. در ساخت این قطعه فلزی به علت در گیر بودن آن با مواد فرسایشی باید از ورق های فولاد ضخیم استفاده نمود.
از دیگر کاربرد های شنگیر بیل مکانیکی هدایت صحیح زنجیر هاست، این قطعه در دو طرف زنجیر بسته می شود، و نقش هدایت گر را به عهده دارد.
شنگیر هم مانند دیگر لوازم زیربندی ماشین آلات سنگین به مرور و در اثر مجاورت مستقیم با سطوح سخت، اصطحکاک بالا و رطوبت ممکن است، دچار مشکل شود، که در این صورت بهترین راه برای ادامه کار با دستگاه تعویض این قطعه می باشد. قیمت شنگیر بیل میکانیکی در مقایسه با دیگر اقلام کنترلی مانند موتور، سیلندر و غیره بسیار مناسب تر می باشد، و به راحتی می توان آن را تهیه کرد.
متریال در تولید قطعات زیربندی
کلیه قطعات زیربندی بیل های مکانیکی تحت فشارهای مختلف مخصوصا فشار سایشی ناشی از وزن بالای بیل و نیروهای اعمال شده بر پیکر بیل بر اثر بارگیری می باشند.
این میزان برای بخش های مختلف بیل متفاوت بوده و میزان سایش و فشارهای سایشی وارد بر برخی اقلام مانند ناخن زیربندی بیل مکانیکی ، کفشک زنجیر و دنده های اسپراکت به دلیل نوع طراحی و دارا بودن دنده های خارجی بیشتر می باشد .
از این رو مهمترین فاکتورهای کیفیت و طول عمر قطعات بیل مکانیکی ترکیبات آلیاژی فولاد و عملیات Mn فراوری فلزات در آن ها می باشد . استفاده ازمتریال های آلیاژی دارای عناصر فلزی چون منگنز MO به دلیل قابلیت هایی که این عناصر به چقرمگی فلزات اضافه می کنند و حتی برای برخی برندها از عناصر فلزی Si و سیلیسیون نیز که فلزی قیمتی می باشد نیز استفاده می شود.
اهمیت استفاده از لوازم زیربندی بیل مکانیکی و ماشین آلات راهسازی
دلیل به کار بردن زیاد متعلات زیربندی، فرسودگی و یا آسیب دیدن آن ها می باشد. ساعات کار طولانی و یا اتمام عمر مفید لوازم ، اهمیت تعویض شدن لوازم یدکی را افرایش می دهد.
لوازم زیربندی ، با کیفیت و قیمت های متفاوت در بازار ایران موجود می باشد که عمدتا قطعات چینی بسیاری با برند های متفاوت مشاهده میشود. پیشنهاد میکنیم حتی الامکان قطعات زیربندی را از نوع اصلی و از فروشگاه های مطمئن خریداری کنید.
تجربه نشان میدهد با توجه به کیفیت بد یک قطعه از این لوازم ، به دلیل در تماس بودن با قطعات دیگر باعث میشود عمر دیگر لوازم به شدت کاهش یابد و در طولانی مدت هزینه ی نگهداری و تعمیرات به صورت نامحسوسی بسیار افزایش خواهد یافت ،آرنا یدک فروش و واردات قطعات زیربندی بیل مکانیکی و بلدوزر اعم از چرخ ، رولیک پایین ،رولیک بالا ، دنده اسپراکت ، زنجیر تیغه ، ناخن ،گوشه ، پیچ و مهره ، پین و بوش ، لینک ، کفشک برای کلیه برندهای موجود در بازار ایران عرضه می کند ، تضمین قیمت مناسب و طول عمر کاری مناسب و تحویل لوازم یدکی بیل مکانیکی با صحت اطلاعات اعلام شده در کوتاه ترین زمان به مشتریان ارائه میشود.
نظر بدهید